Algemene voorwaarden
Bali Beauty Care is aangesloten bij ANBOS. Het ANBOS lidmaatschap staat
garant voor een professionele werkwijze. Deze werkwijze houdt rekening met de Algemene
Leveringsvoorwaarden welke zijn gedeponeerd bij de Sociaal-Economische Raad (SER). Als lid van
brancheorganisatie ANBOS is Bali Beauty Care akkoord gegaan met deze voorwaarden.
(AV CZ/90 december 2009) Deze Algemene Voorwaarden van ANBOS, ANKO en ProVoet zijn tot stand
gekomen met de Consumentenbond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ)
van de Sociaal-Economische Raad en treden in werking in januari 2010. De CZ stelt het op prijs
indien zulks bij een citaat uit deze Algemene Voorwaarden vermeld wordt.
Artikel 1 - Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Ondernemer:
de natuurlijke of rechtspersoon die geregistreerd is bij zowel het HBA
als bij de
Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken, zich georganiseerd heeft via de
brancheorganisatie ANBOS en actief is in de uiterlijke verzorgingsbranche;
HBA:
Hoofdbedrijfschap Ambachten te Zoetermeer;
ANBOS:
Algemene Nederlandse Brancheorganisatie Schoonheidsverzorging te
Utrecht;
Consument:
de natuurlijke persoon die, anders dan in de uitoefening van zijn
beroep of bedrijf,
gebruik maakt van de diensten van een aangesloten ondernemer in de uiterlijke
verzorgingsbranche;
Overeenkomst:
de overeenkomst voor een behandeling, en/of levering van producten, op
het gebied
van uiterlijke verzorging;
Uiterlijke verzorgingsbranche:
het schoonheidsverzorgingsbedrijf;
Schoonheidsverzorgingsbedrijf:
het bedrijf dat behandelingen verricht die gericht zijn op de
verzorging van de huid en het uiterlijk van mensen uit schoonheidsoogpunt;
Geschillencommissie:
de Geschillencommissie Uiterlijke Verzorging, Bordewijklaan 46, Postbus
90600, 2509 LP Den Haag;
Branchecode:
de code van het schoonheidsverzorgingsbedrijf, de ‘Code van de
schoonheidsspecailist’;
Identiteit ondernemer:
Bali Beauty Care |
Zandkrab 1, 5658AH Eindhoven |
E-mailadres: info@balibeautycare.nl |
KvK-nummer: 57514704 |
Artikel 2 - Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en
uitvoering van alle
overeenkomsten in de uiterlijke verzorgingsbranche tussen de ondernemer en de consument.
Artikel 3 - Totstandkoming van de overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand nadat de consument gevraagd heeft om een behandeling en de
ondernemer aangegeven heeft die behandeling uit te zullen voeren.
- Indien de consument het aanbod via electronische weg heeft aanvaard, bevestigd de ondernemer
onverwijld langs electronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod.
- Voorafgaand aan of bij de aanvang van de behandeling of reeks behandelingen dient de
ondernemer
de consument te informeren over de ter zake geldende prijs. Bij een reeks behandelingen zal
de
afgesproken prijs niet tussentijds worden verhoogd.
- Tijdens de behandeling kan de consument aanvullingen op de behandeling nemen waarbij ook
hier
vooraf zal worden aangegeven over de terzake geldende prijs.
- De annuleringsvoorwaarden, voor zover van toepassing, worden kenbaar gemaakt aan de klant
voordat
de overeenkomst tot stand komt. In geval de consument wegens overmacht verhinderd is de
gemaakte
afspraak na te komen, kunnen geen kosten in rekening worden gebracht. Deze overmacht dient
dan wel
aannemelijk gemaakt te worden.
- Indien de consument jonger is dan 18 jaar, zal er alleen behandeling plaatsvinden na
schriftelijke toestemming van betreffende ouder/verzorger of na telefonisch contact. Bij het
intake
gesprek dient ook één van de ouders/verzorger aanwezig te zijn.
Artikel 4 - Verplichtingen van de ondernemer
- De ondernemer staat er voor in dat de door hem verrichte werkzaamheden beantwoorden aan de
overeenkomst en worden uitgevoerd met goed en zorgvuldig vakmanschap en met gebruikmaking
van
deugdelijke materialen en middelen.
- De ondernemer ligt de consument in over de aard en de omvang van de behandeling, de in
redelijkheid te verwachten resultaten en de mogelijke risico’s verbonden aan de behandeling.
De
ondernemer vraag de consument naar informatie die relevant is om de behandeling goed uit te
kunnen
voeren.
- De ondernemer wordt geacht te werken volgens de geldende werk- en regelgeving en stand der
techniek, zoals deze onder andere zijn neerslag vindt in de ter zake geldende branchecode
uitgegeven
door het HBA.
- De ondernemer zal geen handeling verrichten die buiten zijn beroepscompetenties valt.
Artikel 5 - Verplichtingen van de consument
- De consument dient de ondernemer voor het aangaan van de overeenkomst op de hoogte te
stellen van
eventuele specifieke wensen.
- De consument heeft de plicht alle door de ondernemer gevraagde en noodzakelijke informatie
te
verstrekken die deze voor een goede uitvoering van de overeenkomst nodig heeft.
- Het is de verantwoording van de consument om te beoordelen of specifieke informatie van
invloed
is op de uitvoering van de overeenkomst.
Artikel 6 - Het aanbod
- Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt
dit
nadrukkelijk in het aanbod gemeld.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige beschrijving van de aangeboden producten
en/of
diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod
door de
consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een
waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke
vergissingen of
fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
- Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en
verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 7 - De prijs
- De prijs van het aanbod zal door de ondernemer duidelijk worden aangegeven en omschreven op
de
website van de praktijk. De prijs zal op verzoek van de consument door de ondernemer ter
beschikking
worden gesteld voor het aangaan van de overeenkomst.
- De ondernemer houdt zich het recht voor om de prijzen naar zijn inzien aan te passen en zal
dit
dan ook onder de voorwaarden van lid 1 kenbaar maken.
- De in het aanbod van producten en/of diensten genoemde prijzen zijn inclusief BTW.
- Aanbiedingen zijn geldig in de aangegeven looptijd en/of zolang de voorraad strekt.
Artikel 8 - Afspraken maken en annuleren
- Een afspraak geldt als een overeenkomst tot het leveren van producten en/of diensten.
- De ondernemer behoudt zich het recht voor de afspraak te verzetten in geval van overmacht.
De
consument kan zich op dat moment niet beroepen op een eventuele vergoeding. De overmacht
dient dan
wel aannemelijk gemaakt te worden.
- De ondernemer zal indien mogelijk via een sms bericht de consument herinneren aan de
gemaakte
afspraak.
- Indien de consument wenst de afspraak te annuleren of te verplaatsen dient dit ten laatste
onverwijld minimaal 24 uur voor de afspraak te gebeuren.
- Indien de consument verzuimt tijdig te annuleren of op de afgesproken datum en tijd te
verschijnen behoudt de ondernemer zich het recht voor om een vergoeding te vragen voor
gederfde
inkomsten ten hoogte van maximaal het bedrag dat met de gemoeide afspraak was
overeengekomen. Voor
het niet tijdig annuleren van of het niet verschijnen op de afgesproken datum en tijd voor
een
intake geldt een vergoeding van € 40,-.
- De onder lid 5 genoemde omstandigheden gelden niet indien de consument zich beroept op
overmacht.
Deze overmacht dient dan wel aannemelijk gemaakt te worden.
- Indien de consument meer dan vijf minuten later dan de afgesproken tijd in de praktijk
komt, mag
de ondernemer de verloren tijd inkorten op de behandeling en toch het gehele afgesproken
honorarium
berekenen.
- Bij afspraken die een aaneengesloten duur van anderhalf uur overstijgen behoudt de
ondernemer
zich het recht voor om 10% aanbetaling te vragen van het totaalbedrag van de behandeling
voor het
risico van gederfde inkomsten bij niet op komen dagen.
Artikel 9 - Betaling
- Betalingen aan de ondernemer dienen contant met een in Nederland algemeen geaccepteerd
betaalmiddel te geschieden. Contante betaling omvat ook bijschrijving van het verschuldigde
bedrag
op een door de ondernemer aangegeven bank- of girorekening op het tijdstip van de koop of
levering
of betaling door middel van door banken erkende vormen van electronisch betalen met
uitzondering van
een credit card.
- Indien door overmacht de consument niet in staat is tot betaling kan de ondernemer de
consument
de mogelijkheid geven het te betalen bedrag achteraf te voldoen. Dit dient dan wel te
gebeuren
binnen de termijn van 14 kalenderdagen. Bij het in gebreke blijven heeft de ondernemer
behoudens
wettelijke beperkingen, het recht om de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke
kosten in
rekening te brengen.
- Bij een reeks behandelingen kan de ondernemer de consument verplichten tot een
vooruitbetaling in
2 termijnen van vijftig procent van de totaalprijs. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan
de
consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende
producten en/of
diensten, alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
- Een uitzondering op lid 3 wordt gevormd door het aangaan van een langdurige verplichting
door de
consument. Deze zogenaamde abonnementen of kuren bevatten vaak een korting op de geldende
prijzen.
Bij een tussentijdse beëindiging van het abonnement of kuur heeft de consument recht op
teruggave
van een bedrag van de niet genoten behandelingen. Hierbij houdt de ondernemer zich het recht
voor de
genoten korting op de geldende prijzen te verrekenen met het te restitueren bedrag. Deze
regeling
vervalt indien de consument de adviezen van de ondernemer omtrent de behandelingen niet
heeft
opgevolgd en de consument zelf de reeks behandelingen vroegtijdig beëindigd.
Artikel 10 - Aansprakelijkheid
- De ondernemer is tegenover de consument aansprakelijk voor de schade die het gevolg is van
een
tekortkoming die aan de ondernemer of een persoon in zijn dienst dan wel stagiaire is toe te
rekenen. De ondernemer is hiervoor verzekerd middels een
beroepsaansprakelijkheidsverzekering.
- De consument is tegenover de ondernemer aansprakelijk voor door de ondernemer gelede schade
die
door een aan de consument toerekenbare tekortkoming is veroorzaakt.
- De ondernemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat de
ondernemer is uitgegaan van door de consument verstrekte onjuiste en/of onvolledige
gegevens.
- De ondernemer is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging van persoonlijke
eigendommen die de consument heeft meegenomen naar de praktijk.
Artikel 11 - Klachten
- De consument zal klachten over een genoten behandeling of aangekocht product binnen 7
kalenderdagen schriftelijk dan wel elektronisch te melden bij de ondernemer.
- De ondernemer zal klachten afdoende onderzoeken en zal eventuele tekortkomingen zo mogelijk
herstellen binnen een termijn van uiterlijk 6 weken, tenzij zulks in verband met de
omstandigheden
in redelijkheid niet van hem kan worden gevergd.
- In geval van een reactie van de huid op een behandeling of aangekocht product dient de
consument
de ondernemer binnen 24 uur op de hoogte te stellen. De ondernemer zal de consument hierna
verzoeken
binnen 24 uur naar de praktijk te komen of indien dit niet mogelijk is duidelijke foto’s
electronisch aan te leveren. Indien consument hieraan niet voldoet zal ondernemer geen
passende
oplossing kunnen bieden.
- Als de klacht niet in onderling overleg naar tevredenheid kan worden opgelost ontstaat een
geschil dat kan worden voorgelegd aan de klachtenfunctionaris. Mocht het na tussenkomst van
de
klachtenfunctionaris niet tot een oplossing worden komen dan zal het geschil worden
voorgelegd aan
de Geschillencommissie.
Artikel 12 - Geschillenregeling
- Geschillen tussen consument en ondernemer over totstandkoming of uitvoering van de
overeenkomsten, kunnen zowel door de consument als door de ondernemer aanhangig worden
gemaakt bij
de Geschillencommissie (www.degeschillencommissie.nl).
- Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de
consument
zijn klacht eerst bij de ondernemer heeft ingediend.
- Nadat de klacht bij de ondernemer is ingediend, moet het geschil uiterlijk drie maanden na
het
ontstaan daarvan bij de Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
- Wanneer de consument een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de
ondernemer aan
deze keuze gebonden. Indien een ondernemer een geschil aanhangig wil maken bij de
Geschillencommissie, moet hij de consument vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of
hij
daarmee akkoord gaat. De ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het
verstrijken
van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
- De geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar
geldende reglement. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden krachtens dat
reglement
bij wege van bindend advies. Het reglement wordt desgevraagd toegezonden. Voor de
behandeling van
een geschil is een vergoeding verschuldigd.
- Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van
geschillen kennis te nemen.
Artikel 13 - Garantie
De ondernemer geeft de consument tot 7 kalenderdagen na aankoop garantie op de producten en
behandelingen. Deze garantie vervalt indien:
- de consument de adviezen van de ondernemer omtrent het product of behandeling niet heeft
opgevolgd.
- de consument de producten niet volgens gebruiksaanwijzing heeft gebruikt.
- het product dusdanig is beschadigd of verbruikt dat deze niet meer terug te nemen is.
Dit is uitsluitend te beoordelen door de ondernemer zelf.
Artikel 14 - Gedrag
- De consument behoort zich in en rond de praktijk volgens algemeen aanvaarde normen te
gedragen.
In het hele pand geldt een rookverbod.
- De behandelruimte is uitsluitend toegankelijk na toestemming van de ondernemer.
- Indien de consument, na herhaaldelijke waarschuwingen, onbehoorlijk gedrag blijft vertonen,
heeft
de ondernemer het recht de consument de toegang tot het pand te weigeren of te ontzeggen,
zonder
opgaaf van reden.
Artikel 15 - Slotbepaling
Van toepassing is steeds de laatste versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van de
totstandkoming van de overeenkomst. De laatste versie staat altijd ter inzage op de website van de
ondernemer: www.balibeautycare.nl